Genç Zihinlerle Sürdürülebilir Temiz Çevre

Genç Zihinlerle Sürdürülebilir Temiz Çevre
Çevre, organizmaların yaşadığı ve etkileşimde bulunduğu ekosistemi ifade etmektedir ve bitkiler, hayvanlar, hava, su ve toprak gibi hem canlı hem de canlı olmayan bileşenleri içermektedir. Çevre ekosisteminin bileşeni olan toprak, su ve havanın özelliklerinin bozulması sonucu ekosistem üzerinde yaşayan canlıların olumsuz etkilenmesi çevre kirliliği olarak ifade edilmektedir ve ekosistemin bir bölgesinde oluşan bir kirlilik, tüm ekosistemi olumsuz etkilemektedir. Bu doğrultuda her geçen gün artan hava kirliliği, su kirliliği, artan sera gazı etkisi, gürültü kirliliği, toprak kirliliği ve görüntü kirliliği doğada yaşamını sürdüren bütün canlılar için ciddi sağlık problemleri oluşturmaktadır. 2021 yılında Dünya Metaroloji Örgütü tarafından yayınlanan bir rapora göre 2019 yılında karbondioksit oranı sanayi devrimi öncesi seviyelerin yaklaşık %149’una, metan gazı oranı yaklaşık %260’ına, azot oksit oranı ise %123’üne ulaşmıştır. Verilen bu oranlara göre sera gazı konsantrasyonlar 2019 yılında yeni bir zirveye ulaşmıştır. Doğal Hayatı Koruma Derneği tarafından 2021 yılında yayınlanan bir rapora göre Dünya’nın bir yıl içinde ürettiği doğal kaynakları insanlar 7 ay içerisinde tüketmiştir.

Ekonomik İşbirliği ve Kalkınma Örgütü tarafından 2020 yılında yayınlanan bir rapora göre, kayıtlara geçen en sıcak beş yılın tamamının 2015 yılından sonra yaşandığı ve gezegendeki tüm bitki ve hayvan türlerinin %25’inin yok olma tehlikesiyle karşı karşıya olduğu ifade edilmiştir. Sera gazı salınımlarındaki rekor artışların ve ağır tahriplerin sonucunda okyanuslar, denizler, buzullar, ormanlar gibi gezegendeki yaşamsal değişkenlerin geri döndürülemez sınır noktalarına taşındığı birçok farklı çalışmada vurgulanmıştır. Tüm yaşamı tehdit eden bu iklim konusu, ülkelerin ve hükümetlerin politikalar oluşturması, çeşitli çalışmalar yapması için kaçınılmaz bir konu haline gelmiştir.

Bahsi geçen olumsuzlukların önüne geçmek için bölgesel ve uluslararası düzeyde birçok çalışma yürütülmüş ve halende yürütülmektedir. Bu doğrultuda Birleşmiş Milletler (BM) Sürdürülebilir Kalkınma Amaçları ve Paris Anlaşması olmak üzere ‘sürdürülebilir bir gezegen’ için küresel ve çevre odaklı ulusal ve uluslararası çeşitli girişimler ortaya çıkmıştır. 2016 yılında Birleşmiş Milletler üyesi 193 ülke tarafından yoksulluğun ortadan kaldırılması, dünya gezegeninin korunması, tüm insanların barış ve refah içinde yaşamasını ve gelecekteki nesillerin kalkınmanın getirdiği fırsatlardan eşit bir şekilde yararlanması için 17 adet Birleşmiş Milletler Sürdürülebilir Kalkınma Amaçları Ocak 2016'da yürürlüğe girmiştir. Ekonomik ve sosyal yapı ile çevre etkileşiminin bütüncül bir şekilde değerlendirilerek bugünkü ve gelecekteki nesillerin kalkınmanın getirdiği fırsatlardan hakkaniyetli bir şekilde yararlanmasının sağlanması, sürdürülebilir kalkınmanın temel felsefesini oluşturmaktadır. Temeli Birleşmiş Milletler İklim Değişikliği Çerçeve Sözleşmesi’ne dayanan ve Türkiye’nin 2016 yılında imzaladığı Paris İklim Anlaşması’nın temeli küresel ısınmaya neden olan sera gazı salınımlarının azaltılması amacını taşıyan bir sözleşmedir. Ayrıca 2019 yılında Avrupa Komisyonu tarafından ortaya konulan Avrupa Yeşil Mutabakatı kapsamlı bir politika eylem planıdır.

Yeşil Mutabakat çerçevesinde (1) sınırda karbon düzenlemeleri, (2) yeşil ve döngüsel bir ekonomi, (3) yeşil finansman, (4) temiz, ekonomik ve güvenli enerji arzı, (5) sürdürülebilir tarım, (6) sürdürülebilir akıllı ulaşım, (7) iklim değişikliği ile mücadele, (8) diplomasi ve (9) Bilgilendirme ve bilinçlendirme faaliyetleri başlıkları altında belirlenen hedefler doğrultusunda ‘Genç Zihinlerle Sürdürülebilir Yeşil Çevre’ başlıklı projemiz kapsamında sürdürülebilirlik ve temiz çevre bilincinin kazandırılması adına ortam oluşturan etkinliklerle Bağcılar ve Bahçelievler gibi görece gelir durumu düşük bölgelerde eğitim gören ve özellikle deprem bölgesinden gelen ve geçici statüdeki sığınmacı ailelerin ortaokulda öğrenim göreni çocuklarına odaklanan ve toplamda 40 adet ortaokul öğrencisinin;

  • Tarihte sarnıçların rolü, mevcut arıtma tesisleri, geri dönüştürülebilir malzemeler, ışık kirliliği, ışık kirliliği ölçümü, çevre kirliliği ve küresel ısınmanın mikroorganizmaların yaşam döngüsüne etkisi, çevresel su örneklerinde mikroorganizma çeşitliliği, atık suların temizlenmesi, mikroplastikler ve zararları, geri dönüştürülebilir malzemelerin tekrardan yaşama karıştırılması, temiz çevre, elektrikli araç, yenilenebilir enerji kaynakları, sürdürülebilir kalkınma hedefleri, yeşil mutabakat, çevre kirliliğinin zararları gibi konular hakkında detaylı bilgiler öğrenilmesini,
  • İklim değişikliği,çevre kirliliği, doğal kaynakların korunması gibi çevre sorunlarına karşı bilinç ve duyarlılığının arttırılmasını,
  • Çevreyi koruma konusunda proaktif tutumlar geliştirmelerini, 
  • Sürdürülebilirlik kavramının anlatılarak günlük yaşamda çevre dostu seçimler yapmalarına destek olmayı,
  • İnsanların neden olduğu kirletici unsurların, başka canlıların yaşamını nasıl olumsuz etkilediği konusunda farkındalık geliştirmelerini,
  • Problem çözme becerilerini keskinleştirecek ve bilimsel araştırmalara olan ilgilerinin arttırılmasının,
  • Sürdürülebilirlik konusunda farkındalık yaratma ve duyarlılık artırmayı, 
  • Ekolojik ayak izinin nasıl azaltılacağı konularında çevre dostu alışkanlıkların kazandırılmasını,
  • Çevre sorunlarına yönelik yaratıcı çözümler üretme ve inovasyon yapma yetkinliklerinin kazandırılmasını, 
  • Pratik beceriler kazandırılarak atık yönetimi, geri dönüşüm, enerji tasarrufu gibi günlük hayatta uygulanabilir çevre dostu alışkanlıklar geliştirmeyi,
  • Toplumsal ve küresel düzeyde daha büyük sorunlara karşı birlikte hareket etme yeteneklerinin arttırılmasının,
  • Ulusal ve uluslararası kalkınma hedeflerinin öğrenilmesini,
  • Çevreyle ilgili konularda duyarlı, sorumlu ve bilinçli bireyler olarak yetişmelerini,
  • Sürdürülebilirlik ve temiz çevre konularında bilimsel bilginin yaygınlaştırılmasını,
  • Sürdürülebilirlik ve temiz çevre konularında bilimsel bilginin etkileşimli yollarla öğrenilerek kalıcılığının sağlanması, 
  • Nitelikli insan gücü için sürdürülebilirlik ve yeşil çevre ile ilgili meslek seçimlerinde etkili olmayı amaçlamaktadır. 
     
Genç Zihinlerle Sürdürülebilir Yeşil Çevre’ başlıklı projemiz İstanbul Kültür Üniversitesi yürütücülüğünde gerçekleştirilecektir. Bu proje kapsamında;
  • Tanışma ve oryantasyon,
  • Çevreye dost tesis (Eğitmen; Dr. Öğr. Üyesi Alp AYAN),
  • Tarihte suyun sürdürülebilirliği (Eğitmen; Dr. Osman ALTAY),
  • Tarihte sürdürülebilir temiz su: Sarnıçlar (Eğitmen; Dr. Osman ALTAY),
  • TemizAkım (Eğitmen; Dr. Öğr. Üyesi Alp AYAN),
  • Kağıdın yeniden doğuşu (Eğitmen; Dr. Öğr. Üyesi Alp AYAN),
  • Yaşam döngüm nasıl etkilendi? (Eğitmen; Dr. Öğr. Üyesi Alp AYAN),
  • Sudaki gizli dünya (Eğitmen; Dr. Öğr. Üyesi Alp AYAN),
  • Yenilenebilir enerji kaynakları (Eğitmen; Öğr. Gör. Makbule TAMKAŞ),
  • Güneşten enerjiye (Eğitmen; Öğr. Gör. Makbule TAMKAŞ),
  • Kamusal mekanda temiz çevre (Eğitmen; Öğr. Gör. Dr. Gamze AKBAŞ),
  • Sudaki gizli dünyam hamurda (Eğitmen; Dr. Öğr. Üyesi Alp AYAN),
  • Evrendeki yerimiz (Eğitmen; Prof. Dr. Dursun KOÇER, Eğitmen; Dr. Öğr. Üyesi Ayşegül Fulya YELKENCİ),
  • Işık kirliliği (Eğitmen; Prof. Dr. Dursun KOÇER, Eğitmen; Dr. Öğr. Üyesi Ayşegül Fulya YELKENCİ),
  • Işık kirliliği ölçümü (Eğitmen; Prof. Dr. Dursun KOÇER, Eğitmen; Dr. Öğr. Üyesi Ayşegül Fulya YELKENCİ),
  • Hayal et tasarla (Eğitmen; Dr. Öğr. Üyesi Arzu ERÇETİN),
  • Denizlerde mikroplastik mi üretiyoruz? (Eğitmen; Prof. Dr. Gülce ÖĞRÜÇ ILDIZ)
  • Yeşil yolculuk (Eğitmen; Alparslan GÜZEY),
  • Kaybolan renkler (Eğitmen; Prof. Dr. Gülce ÖĞRÜÇ ILDIZ)
  • Sürdürülebilir kalkınma hedefleri ve yeşil mutabakat (Eğitmen; Prof. Dr. Burcu YAVUZ TİFTİKÇİGİL)
  • Sürdürülebilir bir kalkınma için bir fikrim var (Eğitmen; Prof. Dr. Burcu YAVUZ TİFTİKÇİGİL)
  • Sergimde atık var (Eğitmen; Dr. Öğr. Üyesi Arzu ERÇETİN VE Eğitmen; Öğr. Gör. Dr. Gamze AKBAŞ), başlıklı faaliyetler yapılacaktır. 
  • Dr. Merve DURMUŞ (Proje Yürütücüsü)
  • Prof. Dr. Gülce ÖĞRÜÇ ILDIZ (Eğitmen)
  • Prof. Dr. Burcu YAVUZ TİFTİKÇİGİL (Eğitmen)
  • Prof. Dr. Dursun KOÇER (Eğitmen)
  • Dr. Öğr. Üyesi Alp AYAN (Eğitmen)
  • Dr. Öğr. Üyesi Ayşegül Fulya YELKENCİ (Eğitmen)
  • Dr. Öğr. Üyesi Arzu ERÇETİN (Eğitmen)
  • Öğr. Gör. Dr. Gamze AKBAŞ (Eğitmen)
  • Öğr. Gör. Makbule TAMKAŞ (Eğitmen)
  • Dr. Osman ALTAY (Eğitmen)
  • Alparslan GÜZEY (Eğitmen)
  • Furkan BİRTEK (Rehber)
  • Tuğçe AYDIN (Rehber)
  • Hulusi ORHANGAZİLİ (Doktor)
  • Gülay ERDEN (Hemşire)
Merve DURMUŞ
  0212 498 43 16
  m.durmus@iku.edu.tr

Son Güncelleme Tarihi: Çar, 24/01/2024 - 10:54